En daar hebben we een heldere werkwijze voor ontwikkeld. Onze aanpak richt zich op de volgende drie pijlers:
Een strategie kiezen is essentieel in de communicatie. Je kunt je boodschap alleen effectief zenden als je hebt nagedacht en keuzes hebt gemaakt in de volgende zaken:
•Wat wil ik bereiken met mijn communicatie?
•Doelgroep: wie zou ik moeten bereiken?
•Positionering: waar zie en zet ik mijn business in de markt?
•Welke kanalen kunnen we in zetten om te communiceren?
•Welke kansen zijn er?
Gelukkig hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Wij helpen je, we zijn immers dagelijks met strategie bezig. We koppelen daarnaast keuzes aan allerlei data, zodat we houvast geven aan de weg die we inslaan. Zo kun je denken aan de gegevens uit Google Analytics, waarmee we je doelgroep in kaart kunnen brengen. Of we gebruiken benchmarks om de concurrentie in kaart te brengen. Zo zorgen we ervoor dat je met vertrouwen strategische keuzes kunt maken.
Goed, naast dat communicatie moet kloppen (=de strategie), is het ook wel fijn als hij een beetje bekt en smoelt. Tijdens de concept fase maken we in grote lijnen de ideeën voor de uitwerking. Een creatief proces, waar we gesteund door de uitgangspunten uit de communicatiestrategie willen gaan opvallen bij je doelgroep en tussen de concurrentie. We laten ons graag uitdagen tijdens deze fase en hopen je natuurlijk te verrassen.
En wat dat dan oplevert? We presenteren je uiteindelijk de concepten voor onder andere:
•Het webdesign en de contentstructuur van je website
•Een aantal varianten voor je kakelverse logo en huisstijl
•De lijn van je advertentiecampagne
En dan gaat het ineens ook over smaak. En smaak is subjectief zeggen ze wel eens. Wat vind je van de kleuren in je nieuwe huisstijl? Misschien moet je even wennen aan de stijl van de teksten op je website. Maar daar hebben we over nagedacht, we doen namelijk niets zo maar. Gekoppeld aan de uitgangspunten die we in de strategie samen hebben bepaald geven we je context mee om naar onze ideeën en concepten te kijken. Zo kun je er gemakkelijker wat van vinden en hoeft diezelfde smaak dus al niet meer zo subjectief te zijn!
Enne, we scheppen niet graag op, maar: het komt ook geregeld voor dat ons eerste schot direct raak is;)
En dan moeten er ineens bergen verzet worden! Want we hebben een klap gegeven op het concept: zo moet je huisstijl er uit gaan zien en dit is de advertentiestijl die we door gaan voeren. Dat moet allemaal nog wel uitgewerkt worden en 'gecreëerd' worden. We gaan echt aan de slag met de ideeën en concepten en werken die aan de hand van de strategie uit.. In deze fasen voeren we concept door en maken we:
•Je website: we maken pagina's en schrijven content
•De huisstijl: het doorvoeren van je logo en huisstijl op al je communicatie uitingen
•We schrijven en ontwerpen je advertenties en zetten die on- of offline uit
Dit is ook het moment dat we gaan zenden richting de doelgroep. Je communiceert naar buiten. En je zult zien dat hier de strategische keuzes, het creatieve concept en de uitwerking samenkomen en kloppen. Maar het is geen eindpunt! We analyseren en rapporteren altijd de ontwikkelingen en uitkomsten en stellen daarna weer bij.
Enne, we scheppen niet graag op, maar: het komt ook geregeld voor dat ons eerste schot direct raak is;)